tisdag 3 november 2015

Huset - fortsättning i hallen


                                                

Tidigare har jag berättat om hur jag och eleverna i min s v a grupp arbetat med Mitt rum ( år 2-3 ). Nu har vi gått vidare i Huset och arbetar med Hallen. Vi började med att läsa i en bok som heter "Ett skepp kommer lastat" och så diskuterade vi vad en hall är och vad som finns där och hur vi skulle vilja ha det i vår egen hall. Jag gjorde också ett papper med lite Ikeautklipp.( Mycket bra tips, att använda ikeakatalogen! )


( hoppas texten syns ovan? )

Efter samtal i grupp fick de börja rita sin egen hall. Alla kunde klippa ut bilder ur ikeabladet och så fick de rita några saker som de skulle ha med. De fick sen skriva på skrivmallen jag hade gjort i ordning. Där stod också vad de skulle skriva om, vilka ord de skulle ha med och några extraord la jag också till. När de ritat och skrivit skulle de renskriva sin text. 

I skrivmallen gör jag "börjor" som eleverna får skriva fortsättningar på. På så vis blir det lättare att skriva, de får en färdig start och så lär de sig dessa "börjor" som begrepp och sambandsord. Eftersom att de renskriver texten får de dessutom extra träning när de skriver av hela texten. Se tidigare inlägg om skrivmallar där jag refererar till litteratur. Men enligt Hajer & Meestringa är det speciellt viktigt med mycket tal- och skriftproduktion för elever med begränsad språkfärdighet. Språket är ju ett avgörande verktyg för att länka samman det eleverna kan med ny kunskap. ( Hajer & Meestringa, Språkinriktad undervisning )

Till sist ska de öva på sin text och redovisa den för gruppen muntligt. Då är det viktigt att de får träna mycket. Först läsa tyst själv, sedan för varandra två och två och ge respons och slutligen självständigt för gruppen. 

                                              


En enklare variant för tvåorna. Den här ska renskrivas nästa gång.


Nu hänger de samlade arbetsbladen med fina teckningar på min anslagstavla. För att öva på nya "glosor" har jag en ordlåda. Den ska jag visa snart. Ljusslingan kom upp idag : ) Och det tunna armeringsjärnet i koppar köpte jag på Happy Homes. 

Fortsättning följer.

Hälsningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar