tisdag 17 november 2015

Prepositioner med hjälp av kameran


I min s v a planering har jag skrivit in momentet prepositioner. Hur ska vi göra det lite roligare? tänkte jag och tog fram lite lego och mobilkameran. Min s v a grupp i åk tre fick ta bilder på legogubbarna i olika positioner. Efter samtal om vad det heter i en en muntlig övning, så fick mina s  v a grupper i åk 2 och 3 i uppgift att skriva till bilderna som jag hade printat ut. Det skulle bli en historia till bilderna, med krav att få med prepositionerna



Det är alltid lite roligare när man varit med och arbetat fram bilder själv och lego tycker nästan alla i den här åldersgruppen om. Många blev riktigt motiverade och tyckte det var kul att skriva till bilderna. Någon elev var lite osäker på att skriva en historia och ville helst skriva "säkra" meningar som liknade varandra men, de allra flesta skrev lite mer fantasifullt och det blev roliga historier som de nästan inte ville avsluta.

Vi övade oss på:
- muntlig framställning, när vi samtalade om prepositionerna med hjälp av legot.
- prepositionsbegreppen
- skriva meningar
- skriva text där ord och bild samverkar
- skriva text med röd tråd

Kameran är ju verkligen bra att använda i undervisningen för dokumentation och annat. Vi har satsat på i - pads på vår skola och där har man ju allt i ett ; )

Ha det fint!

/ Jenny




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar