måndag 9 november 2015

Att skriva egna sagor med fyrarutan, i den narrativa genren


Tidigare har jag berättat om att vi startat upp sagoarbetet i årskurs 1. Sammanfattningsvis har vi hittills denna termin:

- Skrivit en saga i veckan där eleverna har berättat och fröken skrivit ned meningarna, i  sann LTG anda.
- Analyserat två kända sagor med hjälp av fyrarutan. Se tidigare inlägg om att analysera en saga.

Förra veckan kom vi fram till att skriva egna sagor i Fyrarutan. Den skulle handla om bokstavsdjuret denna vecka: En igelkott. Vi började med att prata om vad man ska skriva i varje ruta.

Inledning: Vem sagan handlar om? Var utspelar sig sagan? ( person- och miljöbeskrivning )
Problem: Problem eller sagans händelse. Vad händer?
Lösning: Hur löstes det?
Avslutning: En avslutning. ( Här blev det denna gång mycket fika av någon anledning: )




Jag tyckte att det gick riktigt bra! Det är lättare för eleverna att ha en struktur att gå efter, vilket Fyrarutan ger. De fick en mall att följa och de lär sig hur en saga är uppbyggd. I åk ett får vi hjälpa eleverna att skriva enkla meningar men allt eftersom kommer vi att bygga ut det hela ännu mer och även prata om sambandsord och fraser som: Det var en gång..plötsligt..därefter...slutligen...till sist. Däremot får man lägga lite mer tid på sagoskrivandet. Vi arbetade med detta ca 2 X 40 min.

För många år sedan när jag var i början av min karriätr lät jag eleverna skriva fritt och det kan man ju också göra men då blir resultatet mycket mer varierat. Några skriver okej redan från början medan andra bara orkar skriva någon rad. 

Fyrarutan ger eleverna strukturerad hjälp i sin skrivning!

Ha det fint/
Jenny






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar