söndag 29 november 2015

Huller om buller meningar år 1

 
För att göra eleverna uppmärksamma på hur en mening är uppbyggd med stor bokstav och punkt, samt rätt ordföljd, är ett bra tips att laborera med huller-om-buller meningar. Först skrev jag en mening på tavlan i fel ordning och eleverna fick två och två studera den och säga vad som var knasigt.

 
Snabbt kom några på att ordet med punkten efter skulle vara sist. Sen kom de efterhand på, hur hela meningen skulle vara.
 
Därefter fick alla var sin mening som de skulle läsa och sedan klippa isär och lägga i rätt ordning. De sitter två och två och fick diskutera med varandra och jämföra sina svar. Sen gick vi igenom elevernas svar. Vi gjorde en mening i taget och eleverna skrev ner dem i skrivboken.
 
  • På detta sätt får eleverna, där de flesta håller på att ljuda ihop bokstäver och ord verkligen träna på att läsa orden, utan att kunna förutsätta i vilken ordning orden skulle komma.
  • De görs uppmärksamma på stor bokstav och punkt i meningar.
  • De får träna på den rätta ordföljden, vilket är speciellt bra för s v a eleverna.
  • Vi tränade också på intonation, hur meningen hade låtit om det varit en fråga eller om det är ett påstående, det är ganska stor skillnad.
  • Eleverna fick också skrivträning i och med att de skrev ner meningarna.
 
 
Några av er känner kanske igen meningarna från Den magiska kulan, som vi har som läslära. Den lärarhandledningen kan jag varmt rekommendera, det finns en hel del bra tips och den har även ett andraspråksperspektiv på uppgifterna.
 
Ha det fint!
/ Jenny
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar