måndag 23 november 2015

Checklista för ett språkutvecklande arbetssätt

• Finns tydliga lärandemål för både innehåll och språk?

• Är uppgifter och innehåll kognitivt utmanande?

• Går upplägget från det konkreta mot det abstrakta?

• Är innehåll och begrepp anpassade till elevernas språknivå? Förklaras de tydligt?

• Knyts begreppen till elevernas vardagsspråk och egna erfarenheter?

• Genomförs undervisningen så att kognitivt utmanande uppgifter kombineras med stöttning?

• Får eleverna möjlighet att muntligt bearbeta innehållet?

• Får eleverna möjlighet att skriftligt bearbeta innehållet?

• Ges goda möjligheter till interaktion och utvecklande samtal? (Parvis, smågrupper, lärare-elev, helklass)

• Stöttas eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen?

• Stöttas eleverna när de skriver genom att läraren visar modelltexter och leder gemensamt skrivande?

• Modelleras och uppmärksammas skolspråk och ämnesspråk?

• Synliggörs språkliga drag, som till exempel olika texttypers kännetecken och innehåll?

• Finns modeller för hur förmågor, till exempel analysförmåga ska utvecklas?

• Kopplas innehåll till målen? Utvärderas detta? Får eleverna reflektera över vad de har lärt sig? Hur de har lärt sig?

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/diskutera-och-utveckla/sprakutvecklande-arbetssatt

Den här gedigna listan finns att läsa på Skolverkets hemsida, om du söker på språkutvecklande arbete. Det kan kanske kännas överväldigande att läsa alla dessa punkter i ett svep och börja tänka på sin egen undervisning. Oj, oj gör jag allt detta? eller kanske hälften? Vad gjorde jag idag? Men när jag tänker efter så, ja, jag tycker faktiskt att jag kan skriva under på flera punkter, det kan säkert du med.

Jag tänker att detta är ju mycket bra frågor att använda i sitt arbetslag som diskussionsunderlag när man ska lägga upp en planering av ett tema eller ämne, eller använda som utvecklingsfrågor att arbeta med över tid. Ta några frågor åt gången och djupdyka i och utveckla tillsammans. Det kollegiala lärandet är ju bland de bästa "utvecklingsformerna".


Den här matrisen ( Pauline Gibbons ) finns också under samma flik på Skolverkets hemsida och den har jag kikat på när jag gjorde min senaste s v a planering. Matrisformen tilltalar mig med de enkla rubrikerna som verkligen gör så att man får med alla moment för att få en varierad och språkutvecklande undervisning. Tack, Skolverket!



Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar