fredag 18 mars 2016

Sagan om det röda äpplet, Lässugen från UR, förförståelse, lässtrategier



En absolut favorit bland barnboksförfattare är Jan Lööf som bland annat skrivit den underbara Sagan om det röda äpplet. Förutom att historien är av hjärngympekaraktär där man får tänka till var äpplet är på sin väg genom sagan så är bilderna fulla av intressanta detaljer. 

                                     

Med ettorna och tvåorna i s v a började vi med att skapa förförståelse och bygga på kunskap om ord genom att varje elev får ett häfte med bilder och tomma rader i, ur sagan. Vi samtalar om sagans bilder och diskuterar vad (nästan) allting är. 

- Beskriv vad du ser på bilden. 
- Vad heter det? Vad använder man det till? 
Växthuset tyckte någon att det är bra att fika i...Och fågelholk, det är skillnad på fågelholk och fågelbo... Jag berättar sagan i stora drag för att det ska bli lite spännande och det blir en hel del ivriga samtal. Eleverna skriver ner alla ord/meningar i sitt häfte. Detta ger eleverna en förförståelse till boken, som de har nytta av då vi lyssnar på sagan. 

Sen tittar vi på ett avsnitt av den fenomenala serien Lässugen från UR. Den här gången var det Markoolio som läste Sagan om det röda äpplet. Bara en sån sak, att en annan röst läser sagan är en vinst, tycker jag. Allt för att få variation på lektionen.


Sen arbetade vi med läsförståelse genom att ställa frågor tillsammans som vi svarade på. Vart gick gubben in? Vad gjorde frukthandlaren? Varför skällde mormor på Per? Och så pratade vi om äpplets väg genom sagan. Hur många ställen hann det vara på? På så sätt har vi arbetat igenom sagan, både med ordförråd och så med sagans innehåll. Vi har övat på att skriva ord och meningar och fört samtal med varann.

På Marie Trapps blogg kan du läsa om hur man kan använda serien till att arbeta med lässtrategier i skolan. Marie Trapps blogg,om lässtrategieroch programmet Lässugen Mycket intressant!

Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar