måndag 26 oktober 2015

Mitt språks gränser är min världs gränser..

...är ett citat av L.Wittgenstein, som belyser just detta, att vårt språk är A och O för hur vi lyckas kommunicera och hur viktigt det är att ha ett språk att uttrycka sina tankar med. Vi som arbetar pedagogiskt har ett ansvar att stödja och utveckla elevers språk- både muntligt och skriftspråkligt. Dessutom måste vi lärare vara medvetna om vilken kunskapssyn vi har och vad vi grundar vår undervisning på.

Detta och mycket mer innehöll föreläsningen Aktiv läskraft som Barbro Westlund höll idag på Kunskapsfestivalen i Piteå som mina kollegor och jag lyssnade till. Det jag tar med mig från hennes föreläsning är att..

  • Vi behöver ge explicit undervisning i skolan om hur vi läser och tar till oss innehållet i texter. För att göra en metaforisk jämförelse med trädgårdsmästaren: Läsförståelse är inget som kommer av sig själv, den kräver omvårdnad och anpassad näring för att blomma. Det behövs god undervisning för att lärare och elever ska skapa mening i de texter de läser.
  • Närläsning eller Close reading innebär att man arbetar på djupet med en text med flera strategier på ett flexibelt sätt. Man förklarar och reder ut begrepp i/om texten tillsammans med eleverna. Man ställer olika slags frågor: på raderna, mellan raderna. Westlund talade om processorienterande frågor som vem? varför? vad? 
  • Enligt Westlund innebär Aktiv läskraft, som hon uttrycker det, att läraren tar ett aktivt ansvar för sin läsundervisning och låter eleven successivt ta mer ansvar för sitt lärande. Eleven förstår att ansträngning lönar sig för att uppnå sina mål. (Inre motivation) Eleven skattar vilken grad av ansträngning hen varit beredd att göra. (Självbedömning) Och läraren utvärderar sin egen undervisning och är beredd att ändra den så att alla elever lyckas. 
  • Hon pratade också om att i ett språkutvecklande arbetssätt aktiveras ett djupare tänkande. Där är det det kollegiala lärandet är en viktig del, samt att ha: struktur, ( med regelbunden fortbildning, tid för reflektion och erfarenhetsutbyte) strategier ( en planering, tillvägagångssätt och verktyg) och stringens ( tydlighet, precision och logik) för att ha en levande undervisning som utvecklas.
Ja, det var en intressant eftermiddag som gav energi och mer näring till detta med att arbeta på ett språkinriktat sätt. Detta med att arbeta på djupet med texter i skolan är verkligen något centralt idag inte bara med tanke på nyanlända, utan för alla elever. Men också att vi har tydliga mål och ger tid för reflektion för att befästa det vi ska lära oss. 


/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar