lördag 10 oktober 2015

Därför får eleven inte välja bok själv


Jag var på föreläsning med de förre läsambassadören Johanna Lindbäck hösten 2013. Hon talade om vikten av att läsa skönlitteratur och hur man kan arbeta pedagogiskt med skönlitteratur i klassrummet. En sak som jag fastnade för var detta med "egen" läsning som många lärare har som stående inslag flera gånger i veckan. Där är ju en svårighet att hitta rätt bok till rätt elev och ofta är det några elever som sällan hittar rätt bok på egen hand och därför byter bok hela tiden, tiden går och dessa elever får knappast ut något av läsningen. Hur ska då eleven få rätt bok på lagom nivå?

Här har ni det glasklara svaret: De får inte välja själv. 

Jag arbetar efter den här devisen och jag väljer bok till eleven, ibland tillsammans med eleven men inte alltid. Eleverna går till bibblan och lånar böcker till klassen så de är ju med och väljer böcker på så sätt men till den nästan dagliga läsningen gör de inte valet helt själv. Men i takt med att de blir bättre och bättre läsare får de ju lättare att välja själv.

De får heller inte byta när som helst utan de ska helst läsa ut boken, och sedan har vi oftast ett individuellt bokprat där eleven berättar om bokens innehåll för mig, där jag noterar hur boken funkat för eleven. Detta arbetssätt fungerar bra, tycker jag. Eleven får mer tid till läsning på lektionen, i stället för att stå och välja och välja, och på det här sättet får de direkt en bok som passar deras läsnivå.



 Skönlitteraturens syfte och varför man ska läsa! Ibland är det så skönt när någon annan tycker som en själv : ) Så var det vid den här föreläsningen.


Bra tips på hur man kan bearbeta skönlitteratur av Johanna Lindbäck.

Jag arbetar med materialet en läsande klass och där finns också många bra tips på hur man kan arbeta med böcker. Gå in på hemsidan om du vill läsa mer.

/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar