fredag 9 oktober 2015

Flerspråkig presentation


I mitt arbete som svenska som andraspråkslärare (s v a) är det interkulturella förhållningssättet grunden. Det vill säga att jag är öppen, nyfiken och visar intresse för andra kulturer och språk men också att jag är tydlig och delar med mig av min egen kultur och mitt språk. I den här övningen har vi gjort en presentation av oss själva och skrivit både på svenska och på vårt modersmål. En presentation med en "gubbe" av garn tyckte alla var jätterolig att göra. Idén hittade jag på nätet.


Vi började dock med att eleverna två och två fick sitta och intervjua varandra med följande enkla frågor om sig själv. Var bor du? Vilka språk kan du? Varifrån kommer du? Vilka intressen har du? Favoritämne i skolan? (Eleverna fick var sitt inplastat samtalskort) Det blev naturligt att vi pratade i hela gruppen om våra intressen, länder, språk tillsammans och vi tittade på kartan och visade var olika personer kom ifrån. Här fick alltså alla elever en muntlig övning där de tränade på svenska. Talmallarna som jag gjort bidrog till att eleverna fick träna in rätt svensk ordföljd.

Sen var det dags att skriva ned sin presentation. Alla fick en presentationsmall att "fylla i". Eleverna blev alltså styrda i hur de skulle skriva sina meningar och hur de skulle formulera sina meningar, vilket var ett av syftena med övningen. Det tog ett tag och sedan gick vi igenom och rättade texterna tillsammans innan bildarbetet började. Där fick de arbeta ganska fritt, välja papper, rita utan mallar och välja hår. (garn) Instruktionen var att man fick använda sin fantasi.

Några elever kunde sedan börja fylla i frågorna på modersmålet själva, eller med hjälp av Google translate och andra väntade till nästa modersmålslektion. De tyckte också att det var lite roligt när jag sa att jag inte kunde kontrollera stavningen och att de blev experter på sitt språk. Jag lyfte fram hur fina olika alfabet är och vi stod sen och beundrade varandras arbeten.

Slutligen fick alla redovisa om sig själv i vår mindre s v a grupp. Det var valfritt om man ville tala på sina olika språk eller också endast det ena. Många var modiga och tordes tala på båda, vilket glädjer mig för det säger ju något om vårt arbetsklimat i gruppen.

Tidsåtgång ca fyra lektioner a 40 min.
Vi övade oss på att:

* Samtala, intervjua samt svara på frågor
* Redovisa muntligt och skriftligt
* Öka sitt ordförråd av vardagliga ord
* Använda korrekt ordföljd i tal
* Skriva ord och meningar med rätt ordföljd.
* Använda sig av sin flerspråkighet och få bekräftelse på att detta är något bra och viktigt.


/ Jenny

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar