måndag 12 oktober 2015

Att arbeta med den argumenterande genren


Vår grupp tycker bäst om vintern. För det första så får man julklappar.
För det andra kan man åka skidor och skridskor.För det tredje kan man göra en snögubbe.
Dessutom får man äta pepparkakor.
Å andra sidan tycker en del att det blir kallt. Vi tycker därför att vintern är den bästa årstiden.

Vår grupp tycker bäst om våren. För det första fyller vi år på våren. För det andra tar vi fram cyklarna. För det tredje smälter snön. Dessutom blir det ljusare. Å andra sidan tycker en del att det är tråkigt att snön smälter bort. Vi tycker därför att våren är den bästa årstiden.

Så här trevliga texter arbetade vinter och vårgruppen ( i åk 2 på v t )fram. Vi arbetade med vad som kännetecknar de olika årstiderna och i samband med det la jag in ett grupparbete där de, utifrån den årstid de gillade bäst fick argumentera tillsammans för sin sak. Det var fantastiskt roligt och idéen läste jag om på nätet. Först fick de sitta och samla argument för sin årstid i sina årstidsgrupper, och sedan fick de varsin skrivmall där de fick fylla i sina gemensamma argument. 

I genrepedagogiken stöttar man eleverna genom att ge dem en skrivmall. På så sätt får eleverna öva och lära in de specifika nyckelorden för just den genren. Dessutom ökar de också sitt ordförråd. Mallen såg ut så här: 


 Varje elev fyllde i sin egen mall fast med gruppens gemensamma meningar och när detta var klart fick de renskriva dem och rita en bild till. Till sist fick de redovisa gruppvis sitt arbete för klassen. De var väldigt stolta.


Här ser ni PPn för den argumenterande genren som jag har på väggen i mitt klassrum.

Detta arbete ägnade vi nog ca 4 lektioner till.

Vad säger forskarna om detta med skrivmallar?

Skrivmallar är riktade och strukturerade skrivuppgifter med inledningar som sätter igång elevernas skrivproduktion. Skrivmallar är utmärkta verktyg när eleverna ska tänka produktivt och sätta ord på sina tankar. Syftet är att rikta elevernas skrivande i en viss riktning. 
Genom att använda metoden i olika sammanhang lär de sig förstå de specifika genrekrav som ställs i olika skolsituationer. (ur Hajer & Meestringa Språkinriktad undervisning )

Vad är då vitsen med skrivmallar? Jo de löser många vanligt förekommande skrivproblem
  1. Problemet med det vita arket. T o m erfarna skribenter tycker att det kan vara jobbigt att komma igång med själva början. Dessa mallar undanröjer det problemet.
  2. Skillnaden mellan att tala och skriva. En mall är en slags samtalspartner där inledningarna hjälper eleverna på ett strukturerat vis att komma vidare.
  3. "och sen" syndromet. Eleverna lär sig nya sambandsord, som de så småningom använder även utan mall. (ur Hajer & Meestringa Språkinriktad undervisning )
Detta betonas också i Lgr 11. Ett centralt innehåll är förutom skönlitterära texter beskrivande, förklarande, instruerande, utredande och argumenterande texter...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar