onsdag 14 oktober 2015

Språkinriktad undervisning...

...hur fungerar den?

Det är en kontextrik undervisning med språklig stöttning och mycket interaktion där läraren strävar efter en balans mellan vad vi gör och vad eleven ska lära sig. Det ställs höga krav på elevernas lärande men man stöttar dem samtidigt genom handledning och en pedagogik som är aktiverande. Hur gör man då rent praktiskt? Jo, man..
  • Ställer öppna frågor, som inte bara har ett svar utan som kan utvecklas ur olika aspekter
  • Ger mycket visuellt och och taktilt stöd. ( Bilder, grafer, 3D-figurer att känna på)
  • Erbjuder ett rikt utbud av olika texter ( läroböcker, andra källor, intervjuer..)
  • Låter eleverna använda de nya begreppen genom att använda dem i olika skrivuppgifter.
  • Använder olika arbetssätt som lockar till interaktion.
  • Lär eleverna att de själva ska tala om vilka problem de har med språket och tänka på vad de kan göra på egen hand, eller med hjälp av oss. (Kanske för de lite äldre eleverna)
  • Ger tid för reflektion och utvärderingar i schemat. 
                                             ( Ur Hajer & Meestringa, Språkinriktad undervisning )

Dessa punkter tycker jag sammanfattar väldigt bra vad en språkinriktad undervisning är. Språket är ett avgörande verktyg för att länka samman de eleverna kan med ny kunskap. Författarna menar att det är jätteviktigt att fylla undervisningen med mycket tal och skriftproduktion. Speciellt för elever som har en begränsad språkförmåga. Jag kan varmt rekommendera boken jag refererar till. Där finns många praktiska råd.

Jag gillar ju att skriva med mina elever och jag minns en gång när jag arbetade på en annan skola, då var jag en elevs "skrivfröken" som hen uttryckte. När klassen befann sig på utflykt en gång ute i naturen en strålande vacker dag och jag inte var där sa denne till en annan fröken: "Om Jenny hade varit här hade hon velat skriva om det här.." Det skrattade vi länge åt och kan göra det än..Jag kan se eleven framför mig för hen hade det ganska jobbigt att skriva men vi kom en bra bit på vägen, mycket med hjälp av olika slags stöttning.

Mer om hur man kan arbeta språkinriktat kommer jag återkomma till här på bloggen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar