fredag 15 april 2016

Den återberättande genren med åk 1


Här ser ni två fina planscher som jag lånat från oppetklassrum.se. De små, fina ugglorna fick genast beröm av eleverna och jag tyckte att innehållet var fint presenterat. Vi började med den här genren förra veckan när vi lyssnat på "Jag rymmer" (se mitt förra inlägg) och nu fortsatte vi med att öva på tidsorden genom att använda dem när vi skrev i vår loggbok om veckan, och när vi skrev en gemensam text om veckan som gått. Då skrev eleverna två och två den gemensamma texten på ipad.


Men först gjorde vi övningen mina och dina ord, från öppetklassrum. Eleverna fick ett papper där de skulle skriva ner 5 tidsord och sedan skulle de gå runt i klassen och låta sina kamrater skriva ner några tidsord till, på sitt papper. Det blev ett enkelt övningstillfälle och om de inte ihåg orden så kunde de titta på Tidsordsplanchen som var uppsatt på två ställen i klassrummet, dessutom fick de gå runt lite för ovanlighetens skull ; )





I det här arbetet har vi arbetat med de tre första faserna i Cirkelmodellen. Bildkälla: Pedagogmalmö 

Fas 1 och 2:  Vi har pratat om och studerat återgivande texter. Vi tog också upp vad det är för skillnad mot t ex en saga. Vi läste och strök under alla tidsord i ett par texter som jag hade skrivit. Slutligen gjorde vi skrivövningen med att enbart skriva ner orden i en ordlista. Det är lite kul att ha diskussioner med sju-åttaåringar och det vet precis vad som är skillnad på en saga och en återberättade text nu. Roligt att höra deras förklaringar!

Fas 3: Vi har skrivit några gemensamma texter. Bland annat när vi återberättade en bok, och nu när vi pratade om vad vi har gjort i veckan. Dessutom använder vi nu tidsorden i vår loggbok, där vi varje dag skriver kort vad vi gjort, och på fredagar reflekterar vi över om vi nått veckans mål. Att hitta tillfällen när man kan få in saker då och då är bra tycker jag, t ex det här med loggboken. Man behöver få in begrepp ofta för att befästa dem.

Fas 4: Nu blir det egna återgivande texter som vi kommer att arbeta med nästa vecka. 

Ha det fint! 
/ Jenny





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar