torsdag 7 april 2016

Jag rymmer! - programmet Lässugen från UR


Hittat ett till suveränt avsnitt av programmet Lässugen från UR. Den här gången var det Eva Röse som läste upp "Jag rymmer!" av Eva Lindström. En bok som handlar om vad det betyder att känna sig trygg och omtyckt men även det motsatta, att ingen bryr sig.. huvudpersonen var ett får som rymmer och blir kompis med en mård. Röse läste sagan urbra med stor variation, från att ibland skratta till att snabbt bli gravallvarlig.. dessutom pratar de lite, hon och flickan hon läser högt för, om vad olika saker betyder och varför de gör som de gör i sagan...


I min s v a grupp i åk 1 och 2 pratade började vi med att först förklara några centrala begrepp ur boken. Jag använder eleverna som får komma med förslag, vi förklarar tillsammans och så ritar jag gärna...En bild av en mård hade jag tagit ut från nätet innan lektionen.. När vi gjort detta så ser vi programmet. Efteråt använde jag Läsfixarfrågor, på raderna, och mellan och lite bortom när vi pratade om boken. Ungefär dessa frågor ställde jag:

  • Varför rymde fåret?
  • Vem mötte fåret i parken?
  • Vad trodde mården att fåret var först?
  • Vad gör en rymling?
  • Vad grillade mården?
  • Varför fick han inte vinka till sina gamla kompisar?
  • Varför valde han att vara kvar hos mården?
  • Hur skulle du ha gjort?
  • Har du rymt någon gång?
Det är inte klokt vilka intressanta diskussioner det blir! Ibland kan jag bli paff när eleverna är så bra på att beskriva hur t ex fåret kände sig när han rymde. Att han var jätteledsen och att han trivdes mycket bättre hos mården för där kände han sig mer hemma. 



Efter att vi svarat på frågorna hade jag gjort ett arbetsblad som vi hjälptes vi åt med att svara på. Här är vi dock inte riiktigt klara med bilden än. 

Så, sammanfattningsvis. 
  • Denna lektion har vi arbetat med läsförståelse genom Lässugen - programmet som jag verkligen kan rekommendera till alla som arbetar på lågstadiet. Framförallt till klass 1 och 2.
  • Förförståelse genom att förklara centrala begrepp och ord och fraser.
  • Sedan se programmet och så ställa olika typer av frågor till gruppen som leder till samtal, diskussioner och en del egna funderingar hos eleverna!
  • Det blev också en liten skrivövning tillsammans. För att få med både lyssna, tala och ett skrivmoment. Nästa lektion kommer vi att arbeta med den återgivande genren utifrån denna bok. Mer om det nästa gång!

Ha det fint!
/ Jenny




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar