fredag 8 april 2016

Den återgivande genren - jag rymmer!


Idag introducerade jag denna genren i åk 1. Jag pratade om att ibland vill man berätta vad som har hänt, och i rätt tidsföljd och då passar den återgivande genren bra. Allra först kom vi fram till att vi redan skrivit olika typer av texter, till exempel sagor som vi vid det här laget är riktigt duktiga på! En pojke räckte upp handen och sa, ja, men då är det som när vi har skrivit i vår loggbok då? och detta stämmer ju, vi brukar berätta vad vi har gjort och göra en reflektion på fredagar om veckan = den återgivande genren..fast nu kommer vi till det här med tidsord och själva formen. Jag hade skrivit en text om när vi hade friluftsdag som vi analyserade först. Och skrivit tidsorden med en annan färg.


I går såg vi Jag rymmer, programmet från UR. (Se mitt föregående inlägg) Nu började vi återberätta sagan, här ser ni också att vi hade olika färger på de typiska tidsorden för texten. Vi samtalade tillsammans, eleverna sa och jag skrev. När jag frågade om fåret hade varit en flicka eller pojke så var svaret i klassen  ca 50/50 så jag passade på att introducera ordet hen för eleverna.

Jag hade också förberett skyltar med orden rubrik, orientering, händelse 1, 2, 3 och slutkommentar som jag häftade upp på tavlan bredvid raderna. Det blir ganska tydligt. ( Dock inte på den här bilden...)






Här ser ni ett elevverk! ; ) Hen hann även göra några illustrationer till, passande nog med fyra rutor, för att få med de olika tidshändelserna. Jag tror att det också bottnar i att den här eleven har, under stor del av höstterminen arbetat med fyrarutan när vi skrivit sagor. Den tydliga strukturen hjälper eleverna att tänka både kronologiskt och logiskt. 

Vi kommer att fortsätta med den återgivande genren, med att bland annat analysera texter och leta efter tidsorden. I bland är det lätt att tänka att det blir för avancerat att prata om begreppen slutkommentar och händelse i år 1, men det är bara bra. Alla elever greppar inte alla betydelser direkt, men de får ett rikare inflöde av ord och när man tar orden i sitt sammanhang förstår flertalet. Nästa gång känner några till elever igen sig och kan applicera ordet i ett ytterligare rikt sammanhang. 

Jag skulle vilja slå ett slag för äldre läromedel, framförallt i SO och NO, som har mycket mer beskrivande texter och längre texter. Ett modernt läromedel idag har så magra texter att de kan bli svåra att förstå, framför allt för våra flerspråkiga elever. När jag arbetar med Istiden i åk 3 har jag använt läromedel från 80-talet för att både text och bild beskriver och ger eleverna en mycket mer målande och beskrivande bild av den tiden. Allt beror ju på om eleverna kan gå igenom texterna på ett vettigt sätt tillsammans med en pedagog, men jag hävdar att en fylligare text, tillsammans med instruktion och genomgång av en lärare ger eleven mer kunskap om ämnet. Jag undrar varför en modern SO/NO bok idag har så fattiga texter. Hur tänker författarna? Jag fortsätter att gå ner i källaren för att ta fram våra "dyrgripar" från förr...

Ha en fin helg!
/ Jenny




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar