torsdag 31 mars 2016

Den återgivande genren


Efter att ha bearbetat sagan om det röda äpplet genom att först ha pratat om orden i sagan, sen läst och pratat om sagan och slutligen arbetat med läsförståelse tillsammans utifrån programmet Lässugen ( Fas 1 och 2 i Cirkelmodellen ) har jag nu introducerat den återgivande genren. Jag frågade eleverna om de kunde komma ihåg äpplets väg genom sagan och det kunde de så klart!


Jag presenterade genren med dess nyckelord först, sedan, därefter, till sist för eleverna och så skrev vi en gemensam text om äpplet. Jag har en ivrig grupp som verkligen vill visa att de kan, och att de minns var äpplet har varit. Det här ser jag som fas 3 i Cirkelmodellen där man skriver en gemensam text.

Ja, det här var en introduktion och vi kommer att fortsätta arbeta med den återgivande genren på flera sätt, bland annat genom att placera en sagas bilder i rätt ordning och skriva till dem, med hjälp av nyckelorden.

Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar