torsdag 21 april 2016

Den återberättande genren, fas 4


I åk 1 tog jag upp den röda tråden med den återberättande genren genom att alla fick klistra in förra veckans gemensamma återberättande text i sina skrivböcker. Jag hade lagt till lite kom-ihåg-ord på varje rad. Vi läste och talade om vad de röda orden innebar och repeterade i grupp vilka tidsord som man kan använda.

Sen startade vi dagens lektion som handlade om att vi nu skulle skriva individuella återberättande texter. (Fas 4 i cirkelmodellen.)Vi gjorde först en mindmap på whiteboarden för att friska upp minnet om denna vecka, och eleverna fick berätta vad de har gjort, både i skolan och på fritiden. Sedan fick de börja skriva. Alla skulle ha med rubrik, minst tre händelser och en slutkommentar. Det blev ett lite varierat resultat, som det blir när man inte styr lika mycket. Olika elever är på lite olika nivåer när det gäller skrivande och det märks ju också.


De skulle också stryka under sina tidsord.


Här är en som verkligen har anammat det här med tidsord.

Nu känns det som att vi har arbetat igenom det här med att återberätta med den här gruppen. Vi har ägnat ett par lektioner per vecka till detta under tre veckors tid. Se mina tidigare inlägg om du vill läsa mer om det. 

Sammanfattningsvis har jag följt cirkelmodellen med att studera texter, leta efter tidsord, ha gemensamma diskussioner, skriva gemensamma texter och nu slutligen individuella texter. Att använda cirkelmodellen ger en tydlig struktur som är lätt att följa och det gör arbetet mer genomarbetat, tycker jag, och det är heller aldrig för tidigt att använda de rätta begreppen i skolan, som till exempel rubrik, händelse, och alla tidsord. Man måste få stöta på orden tidigt och höra dem många gånger för att de ska befästas så småningom!

Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar