lördag 29 oktober 2016

Språkutvecklande arbete utifrån cirkelmodellen och skönlitteratur


Som sagt, vi går Läslyftet på min skola detta läsår där vi arbetar med modulen Textsamtal. Den här gången skulle vi arbeta med samtal före, under och efter läsning. Syftet är att bearbeta innehållet djupare på flera sätt och öka läsförståelsen.
Vi började med en bildpromenad! Vi tog bilder ur boken Vanten och i små grupper fick eleverna prata om bilderna, om vad de såg och i vilken ordning de trodde att bilderna skulle komma. Sen jämförde vi de olika grupperna innan vi läste sagan högt. En aktivitet före läsningen. Vi använde en bok som finns på enlasandeklass.se, Vanten. En klassiker med otroligt fina bilder!


När vi läste sagan stannade vi till då och då för att förklara ord, fraser och prata om innehållet. Vi tog fram Detektiven och Spågumman. Frågor som Vad ska hända nu? Vad menar de med det där? Det blev ett aktivt samtal under läsningen med engagerade elever. Detta tog en lektion i anspråk, en aktivitet under läsningen..

Nästa lektion tog vi fram Cowboyen och sammanfattade sagan tillsammans. Jag arbetade med min svagrupp och vi skrev en gemensam text tillsammans, där de sa och jag skrev och givetvis skrev de ner allt i sin skrivbok. Vitsen med att göra en gemensam text är att de får den rätta strukturen på texten, ordföljden och stavningen, eftersom att vi tillsammans bearbetar det de säger. En slags skrivmall. 


Eftersom att detta är åk 3 har vi börjat med ordklasser. En annan lektion, nu efter läsningen, tog jag fram en sida ur texten och så letade vi efter verb med markerpenna. En slags närläsning där vi först läste ett par meningar högt och noga tillsammans, stoppade efter punkt och frågade vad som händer i den meningen. Vilket ord är verb? Sen fick de arbeta två och två med att läsa, stoppa och prata med varann och stryka under verbet. 



Slutligen fick de skriva en verblista på ipaden. 

Fördelarna med att bearbeta en bok på det här sättet med aktiviteter före, under och efter läsningen, eller att arbeta efter Cirkelmodellen är att..

  • Vi bearbetar textens innehåll på ett djupare sätt, förutom läsförståelse också egna tankar och reflektioner om texten, ordförrådet utvecklas och man kan använda den skönlitterära texten till att arbeta med språkets struktur på ett funktionellt sätt.
  • Vi får engagerade elever som lär sig att man talar om innehållet, och därmed blir de mycket mer intresserade av att läsa böcker.
  • Vi får själva roligare lektioner med intressanta samtal och får fatt i elevernas tankar om texten i samtalen. Det demokratiska klassrummet utvecklas där eleverna lyssnar på varann. Och att arbeta med skönlitteratur är toppen, det är bara att välja...
Tack Läslyftet för bra texter och idéer!

Ha det fint!
/ Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar