tisdag 11 oktober 2016

Textsamtal, Läslogg med Spågumman


Textsamtal - det är vad vi övar oss på inom Läslyftet den här höstterminen. Jag har tidigare skrivit om metoden "tänka högt" och nu har jag under en period använt mig av Spågumman som läslogg med svagruppen i klass 3. Syftet har varit att eleverna ska få...
  • En fördjupad läsförståelse genom det gemensamma samtalet
  • Få fatt i sina egna tankar innan de berättar om dem för gruppen
  • Ta del av kompisarnas tankar om textens innehåll
  • Öka sitt ordförråd när vi går igenom ord och begrepp ( Visserligen Detektiven!)



Jag har använt mig av en bok som finns på enlasandeklass.se, den heter Drakens håla. Det är en spännande berättelse som det finns fem kapitel av på nätet. Nu har jag lånat boken för att vi bara m å s t e läsa slutet. 

Varje lektion har vi startat med att spå tillsammans genom att titta på bilder och rubriker och skriva ner våra tankar. Efter att de skrivit ner sina svar har de fått berätta om dem i gruppen innan jag eller någon elev har fått läsa högt igen. Sedan har vi stannat där jag tyckte det var lämpligt och spått igen. Vad tror vi nu ska hända? Eleverna har åter skrivit ner sina egna svar innan vi gick igenom dem i gruppen. Och slutligen fick de skriva ner vad de trodde skulle hända i nästa kapitel och några gånger fick de också rita innan de berättade vad de trodde. 

                                                   

Som ni ser behövde de inte skriva så mycket, utan instruktionen var att de skulle skriva en eller högst några korta meningar som svar. Elevernas tankar var viktigast. Även jag skrev ner mina svar. Det blev en modellering för eleverna. Det som jag tyckte var bra med det här var:
  • Att vi gjorde detta flera gånger i rad. De fick in en rutin som gjorde att de blev vana att skriva ner sin svar och prata om dem och lyssna på andras tankar! Det gav dem trygghet.
  • Bra att jag hade en kapitelbok så att de hade något att se fram emot, eftersom de nu gillade själva berättelsen.
  • Läsloggen, att skriva ner sina egna svar först, gjorde att de fick fånga sina egna tankar om texten i lugn och ro, innan de hörde alla andras tankar. 
  • Genom att lyssna på andras svar och delge sina egna får eleverna en fördjupad förståelse och reflektion av innehållet. Aha, man kan tänka så där? Jasså, du tror det? Har ni hört vad Kalle tror ska hända sen, det låter spännande! Att föra fram några kommentarer lite extra genom att vara lite teatralisk är ett sätt jag använde mig av för att höja elevernas självkänsla. De ska känna att deras tankar räknas och är viktiga. 
Det är så spännande att läsa alla texter från Läslyftet, de är verkligen inspirerande och får en att reflektera och ställa sig kritisk till sitt eget arbete. Hur ställer jag de rätta frågorna? Hur utvecklar jag mina textsamtal? 

Ha det fint!
/ Jenny





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar