söndag 16 oktober 2016

Den beskrivande genren, att skriva en faktatext


I svagruppen i år 3 arbetar vi just nu med den beskrivande genren och med att lära sig vad en faktatext är och hur man skriver en sådan. Här ser ni målet med arbetsområdet. Jag började med att visa denna planering för eleverna och vi pratade om vad det innebar. Några kände redan till 6 - fältaren och vi pratade om vad orden betydde. Alla hade hört talas om vad en faktatext är och vad som skiljer den texttypen från t ex en saga. De hade rätt bra förförståelse. ( fas 1 i cirkelmodellen )


Att använda sig av en överstrykningspenna gör faktiskt arbetet lite roligare när vi skulle ta ut viktiga nyckelord och begrepp i texten om hackspetten, under vår läsning av modelltexten. Vi läste gemensamt och stannade då och då för att förklara. Alla hade var sitt papper och vi strök under nyckelord och förklarade dessa och tog sedan fram 6 - fältaren och strök över även där. Sen fick de fylla i alla rutor. Den här gången var uppdraget att skriva enstaka ord och inga meningar. Sen lyssnade vi på hur en hackspett låter på google. ( fas 2 i cirkelmodellen )


Nästa lektion fick de utifrån sin egen 6 - fältare skriva hela meningar och skapa en faktatext. Vi färglade de där nyckelorden som de ska kunna och så ritade de var sin bild. 


Nu har vi utifrån Cirkelmodellen arbetat med ord och begrepp, förförståelse, vi har studerat faktatexter och läst om hackspetten. Vi har skrivit en gemensam text. ( fas 3 i cirkelmodellen )

Sen ska de få gå över till den sista fasen, att använda sina kunskaper och välja ett nytt djur och skriva en individuell faktatext. Då ska de i princip kunna använda sig av ord, begrepp och genrens struktur när de gör en egen text. Med hjälp av stöttningen de fått under cirkelmodellens gång ska de inte vara så svårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar