torsdag 17 november 2016

Vad ska vi göra? Ett radioprogram från UR, för nyanlända


Vill tipsa om detta radioprogram som heter "Vad ska vi göra?" Det är ett svenska som andraspråksprogram för skolår 1 - 3, på Utbildningsradion. Det handlar om Bengt och hans papegoja som hittar på olika saker. En lärarhandledning kan man skriva ut och till varje avsnitt finns också ett kortmemory som man kan använda på lite olika sätt. Jag brukar repetera ordbilderna först, innan vi spelar memory, som är ett oväntat uppskattat spel, tycker jag..därefter lyssnar vi på programmet och sen brukar vi skriva orden och rita till. Man kan ju också lyssna på avsnittet igen och leta efter vissa begrepp, det har vi också gjort. Jag tycker att detta passar bäst till de som är nyanlända.

Programmet är enkelt, handlar om vardagsnära ord och händelser, och så känns det lite ovanligt att "bara" lyssna på ett program. Man märker att eleverna från början förväntar sig att det också kommer en film men sen gör det ju inte det. Varje avsnitt är ca 15 min. Ett riktigt användbart läromedel som jag har haft nytta av! Testa! 

Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar