söndag 31 januari 2016

Cirkelmodellen och Rödluvan


Jag var på en inspirerande föreläsning om Språkutvecklande arbetssätt och genrepedagogik. Tiia Ojala hette föreläsaren och hon har också en blogg som heter multikultiskola.blogspot.se  Hon pratade b la om hur hon arbetat efter cirkelmodellen och gick igenom de olika genrerna som vi enligt Lgr 11 ska undervisa i. Det jag tar med mig är hur viktigt det är att undervisa om explicita läs- och skrivstrategier. Min egen erfarenhet är att arbetar man med t ex genrer med eleverna och verkligen stöttar dem i hur en text är uppbyggd, vad som är specifikt för just den genren så blir eleverna trygga och vågar mer. De satsar på lektionerna och lär sig därför mer. Jättebra! Att arbeta efter cirkelmodellen är mer tidskrävande och man genomarbetar ett moment grundligare, och är därför mer tidskrävande, men det ger mer för eleven.  



Med min s v a-grupp i år 3 har vi den senaste veckan arbetat med den beskrivande genren. Jag bestämde mig för att fortsätta med detta men även gå in på den narrativa, berättande genren med sagan om Rödluvan. 

Jag började med cirkelmodellen steg 1, där man bygger upp kunskap inom ämnesområdet. Vi gjorde en tankekarta om Rödluvan och Vargen och kom då in på det här med att beskriva. Både flickan, vargen och naturen. Vi hade ett jättefint samtal där vi arbetade med ordförråd och med att beskriva. Vi studerade en bild, eleverna fick parprata med varandra och sen berättade var och en vad de såg på bilden. Jag skrev upp på tavlan och vi hjälptes åt med obekanta ord och förklarade dem för varandra. Sen fick de skriva ned vår text i sina skrivböcker och klistra in bilden. Eleverna fick på detta sätt bekanta sig med sagan och karaktärerna. De arbetade med sitt ordförråd och de som hade hört sagan fick berätta den för oss andra. 


Nästa lektion började med fas 2 i Cirkelmodellen. (Där man studerar texter för att få förebilder) 
Vi studerade sagans text tillsammans. Jag delade ut sagan till alla elever och vi läste den, först läste jag den högt och sedan läste vi den igen, nu läste alla eleverna var sin bit. Längre hann vi inte, men fas 3 (Skriva en gemensam text) kommer att inledas med att eleverna kommer att få klippa ut bilder ur sagan och sedan skriva till varje bild för att lära sig sagan och så skriva en berättelse med en början, mitten och slut. Det blir den gemensamma texten. Till sist kommer fas 4 där de ska få skriva en individuell text. Tror att jag återkommer om det!

Att bearbeta en text på det här sättet känns som en nödvändighet när man arbetar med svenska som andraspråkselever. Man får mycket ut av en enda text....
  • Via tankekartan bearbetas och ökas ordförrådet.
  • Man kan samtala på flera sätt, t ex parprat, gruppsamtal, det vill säga Tala.
  • Genrespecifika nyckelord bearbetas och språkliga strukturer som vad som hände först, i mitten och i slutet av sagan.
  • Eleverna får skriva och öva sig på den för genren specifika texttypen, som t ex sagan.
  • Och så kan man samtidigt arbeta med bra skönlitteratur som man vill "ge" eleverna. 
Ja, det här är min melodi!
Ha en fin vecka!
/ Jenny


2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Kikade in på din blogg och fick en del inspiration. Jag arbetar nu som sva-lärare på en skola i vår kommun där jag inte enbart möter helt nyanlända elever, vilket mitt tidigare jobb innebar. Jag möter även elever som varit i Sverige en längre tid och har därmed kommit en bit längre i sin språkutveckling. Det är ett spännanade arbete! Tack för en inspirerande blogg. Ska kika in fler gånger framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Tack själv för att du kikar in och lämnar en kommentar. Kul att du fann något intressant, du som kan den här branschen. Jag hörde var du arbetar nu, jag har själv jobbat där! En fin skola som passar din kompetens.
      Ha det fint!

      Radera