fredag 22 januari 2016

Att arbeta med den beskrivande genren

För att göra sagor och andra berättelser fylligare och mer levande är det bra att få in målande beskrivningar av personerna och miljöerna i sagan. Därför bestämde jag mig för att arbeta med den beskrivande genren med s v a gruppen i trean. Jag utgår från Cirkelmodellen i arbetet, jag tycker att det ger en noggrann "gång" att gå efter, som gör att eleverna får bearbeta stoffet på ett grundligt och varierat sätt.

  • Vad betyder ordet beskriva? Vad gör man när man beskriver något? Vi hjälptes åt att besvara frågan genom att beskriva en figur i vår läsebok, Läsdax 3. Eleverna fick först diskutera två och två och sen pratade vi tillsammans och sist skrev jag på tavlan det vi kom fram till. Vi delade upp beskrivningen i två delar, nämligen:
  • Egenskaper och Utseende. Eleverna gav sina förslag och jag skrev på tavlan. Vi skrev en modelltext tillsammans. Eleverna fick sen skriva den i sina skrivböcker och illustrera. Figuren vi beskrev var en ond typ och eleverna fick sedan i hemläxa att beskriva den andra personen i sagan som var god. De skulle skriva på samma sätt som vi modellerat tillsammans i skolan. Vi gick också igenom motsatsord när det nu blev aktuellt. 
  • För att befästa detta med att beskriva fick de på en annan lektion i uppdrag att beskriva en känd sagofigur, nämligen Pippi Långstrump. Vi gjorde detta återigen tillsammans, alltså en gemensam modelltext med samma huvudrubrik; Beskriva och två underrubriker; Egenskaper och Utseende.



  • Nästa steg blir att göra en individuell beskrivning av en person. Där kommer eleverna att få välja en sago/seriefigur att jobba med. En annan idé är att beskriva en kompis eller en lärare, det kan bli väldigt roligt, bara man ser till att alla i gruppen blir beskriven av någon. Och så får man in det muntliga på ett bra sätt när man får läsa upp sin beskrivning. Ett spännande moment!
Ha det bra & trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar