söndag 28 oktober 2018

Nationellt centrum för språkutveckling - höstkonferens 2018 - Perspektiv på språk - Anne Marie Körlings bildpromenad

Den 8 - 9 oktober var jag på NCS höstkonferens och temat var Perspektiv på språk. En föreläsning som fastnade särskilt var Anne-Marie Körlings, där hon talade om bildpromenaden. Vilken inspirerande kvinna! Hon har imponerat på mig förr, i  t ex läslyftets moduler där hon lyfter samtalet och frågor. Hon pratar verkligen om undervisningens essens, och när jag fick ett par ord med henne efter föreläsningen blev jag helt starstrucked! : ) Nedan återger jag delar ur hennes föreläsning. Alla punkter är från hennes föreläsning.

Anne-Marie berättar hur hon arbetar med bilder. Hur hon bygger upp hela lektioner utifrån bilder och det gör hon genom att förbereda frågor och tänkbara uppgifter. Hon arbetar med svenska som andraspråkselever i olika åldrar och syftet är förstås att utveckla språket! Men tankesättet går att applicera på alla elevgrupper. Hela hennes synsätt går också ut på att vara en närvarande lärare som genom att lyssna och vara med, också kan ställe de rätta frågorna och följdfrågorna.

"Undervisningen blir tillgänglig och gemensam. Undervisningen både anpassas och utmanar eleven" Anne-Marie Körling.

Detta behöver du som lärare göra med bilderna du väljer som förberedelse före lektionen. Förmodligen är det bilderna i den skönlitterära boken som ni ska läsa i elevgruppen. 

Förberedelser för en bildpromenad 
• Läs igenom boken
• Studera bilder och illustrationer
• Förbered med frågor
• Se till detaljerna
• Skapa frågor.
• Vad gör detaljen med helheten?
• Vad kan höra ihop?
• Finns det motsägelser?
• Hur många ord kan vi hitta?
• Vad är det som inte visas?
• Vilka dofter kan det finnas på platsen?
• Vilka ljud kan vi höra?
• Vad finns i den negativa bilden?
• Vad kan påverka motiv?
• Antal färger som används?
• Dominerande färger?
• Vilket syfte har bakgrunden?

Nedan ser du frågor att ställa kring bilderna i ditt samtal med eleverna, utifrån din egen förberedelse av boken.

Frågor 
• Vad gör detaljen med helheten?
• Vad kan höra ihop?
• Finns det motsägelser?
• Hur många ord kan vi hitta?
• Vad är det som inte visas?
• Vilka dofter kan det finnas på platsen?
• Vilka ljud kan vi höra?
• Vad finns i den negativa bilden?
• Vad kan påverka motiv?
• Antal färger som används?
• Dominerande färger?
• Vilket syfte har bakgrunden?

Frågor och följdfrågornas betydelse 
Följdfrågorna är frågornas formativa följeslagare. De berättar att vi lyssnat, hur vi har förstått, vad vi kan hjälpa till att fokusera, vad som kan lyftas fram, visar intresse och att vi är intresserade av att hålla i relationen. Ur Körling: Textsamtal och bildpromenader, 2017 

Visst är det bra? Jag får nästan gåshud.: ) Detta visar hur stor vikt hon lägger vid samtalet och att det viktiga är att verkligen vara närvarande och kunna spinna på en tråd som kommer upp! Att vara förberedd men ändå beredd på att allt kan hända på en lektion, det kan gå åt ett helt annat håll än du har förberett. Spännande! Här kommer fler frågor:

Frågorna… 
• Vilken tid kan det vara?
• Vad påverkar bilden?
• Är det någon skillnad på bilden på omslaget och bilden i boken?
• Vilka färger har omslaget?
• Vilka färger ser vi?
• Om det är svartvitt – vilka kan färgerna vara?
• Hur kan man förstå vilket väder det är?
• Hur skulle det kännas att vara på platsen?
• Vem skulle du vilja byta plats med? 

Bildpromenadens syfte och mening:

Bildpromenaden: Tänka, kommunicera, tänka 
• Minns att du introducerar ett nytt sätt att se på bild
• Minns att samtalet är det centrala
• Eleverna lär sig att se på bild genom att samtala om bilden
• De får ord och kan skapa meningar genom att berätta om bilden
• Ha tålamod med nya moment och fortsätt bara undervisningen så länge att det fortsatt är spännande
• Avsluta hellre då det är som mest intensivt istället för att sluta när eleverna inte har mer att säga
• Upptäck och var nyfiken på hur ditt arbetssätt påverkar elevernas intresse för bild

Alltså, mycket handlar alltså om vår egen inställning. Att vi verkligen tänker efter vad vi vill och menar. Att det är viktigt att själv kunna modellera om våra tankar om bilden.

Lärarens inställning – ett medvetet val 
• Nyfiken på hur bilden uppfattas
• Inte rätt eller fel när eleven tänker och funderar
• Själv nyfiken på hur bilden kan förstås
• Tänker själv om bilden
• Modellar med frågor
• Om tyst bland eleverna fortsätter läraren att modella sina funderingar
• Modellar med intresse för det eleverna berättar och diskuterar
• intar ett medvetet förhållningssätt att oliktänkande berikar
• Bilden får oss att tänka, kommunicera, lära
• Vi upptäcker genom att vi får veta vad andra upptäcker

Jag brukar ibland tänka när jag har en arbetsbok för elever framför mig: Vad kan jag göra av den här uppgiften? Hur kan jag stretcha den? Alltså få ut det mesta av det som boken föreslår...Det här är lite likt, vad kan jag göra av de här bilderna i den här boken som vi ska läsa? Vad kan vi lära oss? Vilket ordförråd kan utvecklas? Och det jag verkligen tar med mig är det här med att vara förberedd men ändå beredd på att lektionen kan vinklas åt ett annat håll. Och att ta sig tid till att lyssna på eleverna. Fånga ögonblicket..

Ha det fint!
Jenny





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar