söndag 21 oktober 2018

Gobitar ur en läsande klass - snart sista chansen - tips

Hej!


För oss som använt oss av en läsande klass, materialet som består av en uppsjö av texter och som det är tänkt att vi ska använda i vårt arbete med lässtrategier, se hit... Snart tas sidan bort från nätet, vad jag förstår, vi har fram till slutet av december på oss att enkelt kunna skriva ut kapitel för att använda i vår undervisning. Förvisso finns ju böckerna på våra bibliotek, men det var ju enkelt att bara kunna skriva ut dem på jobbet. Men syftet med webbsidan var ju att vi skulle få in tankesättet, att på ett medvetet sätt använda oss av lässtrategierna i vår undervisning. Och om vi har det, har ju syftet uppnåtts.


För min egen del tror jag verkligen att jag fått in det. En sak som jag ideligen gör är ju att stanna upp i texten och arbeta med ord och begrepps betydelse. En annan är att använda mig av cowboyen för att sammanfatta texter. En tredje är att förutspå, vad kommer hända när vi vänder på bladet? i nästa kapitel? På det har jag byggt flera lektioner.


Marie Trapp har i det här blogginlägget skrivit om sina bästa boktips ur en läsande klass!
Läs hennes bästa tips i blogginlägget.


Ha en fortsatt fin höst!
/ Jenny



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar