söndag 14 augusti 2016

Att skapa utvecklande samtal i klassrummet

Sommarlovet går mot sitt slut och snart ska vi återse våra elever, nya och "gamla"! Reklam för skolmaterial börjar dimpa ner i brevlådan och jag börjar längta till en höstterminsstart, med nyvässade pennor, ny almanacka och doften av skolböcker och whiteboardpennor...för att förbereda mig lite smått under sommaren har jag läst min favorit Pauline Gibbons, och fastnat för det här med utvecklande samtal i klassrum, för att stärka både andraspråkselevers men även a l l a elevers språk- och kunskapsutveckling.

Gibbons menar att utvecklingen av det talade språket är viktig som en bro till det kunskapsrelaterade språk som eleverna möter i skolan. Dialogen är ett sätt att skapa möjligheter till tänkande. Därför, menar Gibbons, måste man se kritiskt på de dialoger som barn medverkar i. Barnen ska stimuleras till att "tänka högt" och läraren ska skapa talsituationer där eleverna får utforska och reda ut begrepp genom frågor, hypoteser och logiska slutsatser. Särskilt viktig är den interaktion där någon måste klargöra vad hen menar, förhandlar eller måste formulera om det hen vill ha sagt. För att utvecklas är det viktigt att eleverna får sammanhang där det ställs krav på deras språkliga resurser och där de måste tänka på, inte bara vad de ska säga utan också hur, för att göra sig förstådda! Här kommer tips på övningar  där eleverna träna på detta:


  • Bildsekvens Här behövs en bildserie som berättar ett enkelt skeende, eller en förutsägbar historia, som delas ut bland eleverna. Ge eleverna var sin bild. Be dem beskriva sin bild, en i taget, och när alla är klara bestämmer de gemensamt i vilken ordning bilderna ska vara. Var noga med att lägga dem i rätt ordning från vänster till höger.(skrivriktningen) Sedan kan eleverna berätta historien i rätt ordning (upprepning) och övningen är en bra bro mellan tal och skrift!
  • Tänk på en sak En övning på att ställa frågor - hjälper till att utveckla det logiska tänkandet. Välj en stor bild där det exempelvis förekommer olika sorters djur, och be en i gruppen tänka på ett. De andra ska försöka ta reda på vilket det är genom att ställa ja och nej frågor. Viktigt är att begränsa antalet frågor så att det inte blir ett batteri av gissningar. Uppmana eleverna att ställa frågor som ger dem maximalt med information. Har de frågat om djuret lever under vatten och fått ja, kan de utesluta alla som inte gör det.
  • Heta stolen Eleverna sätter sig i ring och en stol är "heta stolen". Den som sitter där bestämmer sig för att vara en påhittad eller historisk person. Förslagsvis en som klassen läst om eller känner till. Kompisarna får ställa frågor för att få reda på så mycket som möjligt om denne.
  • Beskriv och rita en övning på att ge instruktioner, beskriva saker och lägen - under, över bredvid till vänster om... Eleverna arbetar parvis och var och en har ett tomt papper och penna. Elev A beskriver för elev B vad hen ritar och elev B ska försöka göra en likadan teckning. Detta kallas skärmövning eftersom eleverna inte får se varandras teckningar. 
  • Kims lek Ordförrådsövning. Ställ fram olika sorts saker eller bilder som har anknytning till det eleverna håller på med för tillfället. Låt eleverna titta en stund och täck sedan över sakerna och fråga eleverna hur många saker de kommer ihåg. 

Som avslutning på detta inlägg kommer en checklista med frågor som varje lärare bör ställa sig för övningar som utförs i par eller grupp:

  1. Måste eleverna tala med varandra för att utför uppgiften?
  2. Får de befästa ämneskunskaper?
  3. Uttrycker sig eleverna i "längre sjok"?
  4. Behöver de tänka?
  5. Är alla elever involverade på något sätt?
All information är hämtad ur boken Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons. Ett lästips för övrigt, om du är intresserad av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

Ha en fin start på höstterminen 2016!

/Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar