tisdag 30 augusti 2016

Språkutvecklande arbete - nya och gamla litteraturtips


Tiia Ojala har kommit ut med en ny bok om hur vi kan arbeta med och möta nyanlända elever. En bra översiktlig och lättläst bok i ämnet. Enkelt presenteras hur du inkluderar, arbetar med och organiserar arbetet pedagogiskt med eleverna. Vill man fördjupa sig finns det annan mer djupgående litteratur, noterar jag, som redan läst en hel del kurslitteratur i svenska som andraspråk, men den här berör alla delar från föräldrakontakter, till ett språkutvecklande arbetssätt på ett lättfattligt sätt. En bok som man hinner läsa. Ett plus för att man får ta del av författarens egna reflektioner.


Det här är en bok som man kan återkomma till då och då. Här läser man allt om hur man arbetar språkutvecklande, om samtalets och den viktiga interaktionens betydelse i undervisningen. Författaren beskriver ingående Cirkelmodellen och de olika delarna, samt genrepedagogik och ger konkreta pedagogiska tips och modeller för hur man kan arbeta språkutvecklande i sin elevgrupp. Det är en bok som det ofta refereras till och som borde vara en av grundlitteraturen i grundskollärarutbildningen. ( Kan inte tänka mig något annat! ) Stärk språket stärk lärandet, av Pauline Gibbons.

Själv noterar jag när jag nu börjat läsa litteraturen i Läslyftet, att jag redan har en bra bas från litteraturen i svenska som andra språk. Det är det språkutvecklande arbetet som kommer igen. : ) Vi har precis startat upp arbetet på min och vår grannskola tillsammans, där jag är handledare. Det är en spännande höst vi har framför oss, med många bra texter att läsa och lektioner att genomföra samt reflektera över tillsammans. Jag ser verkligen fram emot arbetssättet, att samtala och utvecklas genom det kollegiala lärandet. Tror på det här att utvecklas tillsammans.

Ha en fin höst!
Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar