tisdag 23 februari 2016

Cirkelmodellen fas 1 och 2, ordlistor, bygga upp kunskap


Här ser ni våra vinterordlistor som jag har gjort med mina andraspråkselever i åk 2 och 3. Efter att ha arbetat med Rödluvan går vi nu vidare till denna vintersaga. Jag startade med att tillsammans med eleverna titta på bilderna och prata om vad vi ser och om vad sagan handlar om. Jag "pratläser" den kan man säga. Sen frågar jag och eleverna får namnge allt på bilderna och det kan bli roliga diskussioner. Vad är en galosch? Och en rock? uttrycket "ett par" och givetvis obestämd artikel, en eller ett tar vi med. 


Istappar var ett nytt ord för flera.


Så här såg det ut i elevernas böcker...


..innan de renskrev orden till listor på sina i-pads. Avslutningsvis läste jag boken för dem.

I Cirkelmodellen fas 1 bygger man upp kunskap. Det mina elever har fått göra är...
  • Tala, diskutera, fråga och berätta om ordens betydelse.
  • Skriva ner orden och renskriva dem på ipads.. Repetition är kunskapens moder..; )
  • Öka på sitt ordförråd och så de har hört sagan två omgångar. Eleverna får på så vis läsa, de får förebilder inom texttypen, de hör vilka språkliga drag och vilken struktur sagan har. Då är vi inne på fas 2 i Cirkelmodellen. 
Under nästa lektion återberättade vi sagan och skrev ner den. Cirkelmodellen fas 2, läsa texter inom genren och få förebilder. Här har eleverna sagt och jag skrev, fast de skrev också i sina skrivböcker. De slipper aldrig undan ; )


Språkutvecklande arbete kännetecknas av en rik tal- , läs- och skriftproduktion. Här ingår allt och det ger mer. 

Jämför också med fas 1 om Rödluvan. om du vill läsa mer om detta.


Ha det bra!
/ Jenny



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar