söndag 20 oktober 2019

Sönderklippta meningar - befästa språket





Med mina nyanlända arbetar vi med boken Brilliant. Vi tittar på bilderna, översätter det vi kan, och pratar om vad vi ser. Sen läser vi texten flera gånger. För att befästa meningarna har jag skrivit ut meningar som jag klippt sönder. Sen gäller det för eleverna att para ihop rätt mening med rätt ord. 

Verben hade jag rödmarkerat för dem har vi jobbat med på andra sätt. Där har jag använt mig av ordbilder som jag tycker är helt nödvändigt med helt nyanlända elever. Då får eleverna leka charader och visa med kroppen och de andra gissar. En jätterolig lek som verkligen uppskattas och jag tror att det som lärs in med kroppen fastnar i kroppen...: ) I alla fall behövs flera sätt för att befästa allt, variation ni vet... 

Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar