söndag 1 oktober 2017

Nöta avkodning med Detektiven i år 1 - laboration med bokstäver och ord


Med ettorna har vi hunnit gå igenom de första bokstäverna. Nu har vi laborerat med ordbilder, på att avkoda och att ljuda. Jag brukar använda mig av Detektiven och säger till eleverna att vi alla är  detektiver som ska leta efter ett visst ord..när vi kommer till ordet säger alla s t o p p. Här kan det ibland bli lite högljutt : ) Lite efter gammal LTG metod, som är jättebra. Eleverna gillar också att vara detektiver : ) Jag tycker att det är bra att direkt i ettan börja använda lässtrategierna, och gärna på ett lekfullt sätt.


Sen räknar vi så klart ihop hur många det var av varje..


Vid ett annat tillfälle hade jag skrivit ut meningar ur Läseboken ( Den magiska kulan ) och så fick de en mening i taget av mig som vi först la på bordet. Vi klippte sönder meningen, blandade orden och la dem sen i rätt ordning. Även här ljudade vi när vi inte direkt såg vad det stod. Ibland kan det vara knepigt för dem som ännu inte har knäckt koden. Därför tog jag (nästan) likadana meningar för att få repetition och att nöta.

Ja, så här brukar jag göra...Hur gör ni?

Ha det fint!
/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar