måndag 19 oktober 2015

Att analysera en saga med hjälp av fyrarutan


I ettan gör vi varje vecka en bokstavssaga. Den här hösten är det jag som hittills skrivit ned det som eleverna sagt till mig, lite som gammal LTG-metod. Tack vare att det är elevernas egna idéer och ord som tas tillvara har det varit ett populärt inslag, och det är kanske inte så konstigt att det är kul att höra/läsa sina egna ord i en gemensam text som hela klassen gjort..Min kollega har också hjälpt till genom att vara nyfiken och velat höra sagan när hon varit med klassen.

Men nu vill jag utveckla sagoarbetet och gå över till det egna skrivandet, men först måste vi ta reda på hur en saga är uppbyggd, genom att analysera en befintlig saga. Vad ska den innehålla? I vilken ordning skriver man olika delar?

Hur gör man det då? Jo, ett sätt är att använda sig av Fyrarutan. Jag läste upp en saga: Korpen och räven och sen började vi diskutera sagan tillsammans. Vad händer i början av en saga? Vilka finns med och i vilken miljö? (Inledning) Sen hände det ju något? Jo, ett slags problem eller händelse, här att räven ville ha osten (Problem) Och hur löstes problemet? Jo, korpen tappade ju faktiskt ostbiten... (Lösning) och hur avslutades sagan? (Slut) Ja, här fick vi lära oss att inte lyssna på smicker. På det här sättet får eleverna en slags mall på hur en saga är uppbyggd. Vi kommer att öva en gång till innan de får göra sin egen saga.



Jag skrev på tavlan, fast kortfattat, vad eleverna sa, de skrev efter och ritade till. 
Å, vad roligt att se på elevteckningar: ) Är det inte fantastiska? 

Syftet i den narrativa genren är att roa, engagera och berätta en händelse för läsaren. 

Eleverna ska få nyckelord att använda i sagans olika sekvenser. Nu är ju den här gruppen nybörjare, så texterna kommer i regel att bli korta, men jag kommer ändå ge dem tips på nyckelord till varje ruta när de börjar skriva själva. T ex: Det var en gång.., först, sen, därefter, då, till sist, slutligen. De flesta kommer att nappa på "det var en gång.."

Slutmålet i trean är att kunna skriva en berättelse med tydlig röd tråd. Sagorna ska ha inledning, problem, lösning och ett slut, men nu i ettan är vi nöjda med att få igång skrivlusten, själva skrivandet och att vi kan se en enkel röd tråd i texterna. 

Fortsättning följer!

/ Jenny





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar